Anna Spyrka |
3 | |
GABINET |
||
Rola higienistki w gabinecie stomatologicznym The role of hygienist in dental practice Kinga Grzech |
6 |
|
Piaskarka profilaktyczna w gabinecie stomatologicznym – fakty i mity Prophylactic air polishing in the dental practice – facts and myths Maciej Mikołajczyk |
8 | |
DEZYNFEKCJA I STERYLIZACJA |
|
|
Barbara Podsadna |
13 |
|
PERIODONTOLOGIA |
|
|
Arthrodont - nowa profesjonalna pasta na polskim rynku New professional toothpaste in Poland Agnieszka A. Pawlik |
16 |
|
PROFILAKTYKA |
||
Wpływ środków zapobiegawczych na zdrowie jamy ustnej młodzieży w wieku 14-16 lat J. Einwag, R. Henkel, B. Dohler |
18 |
|
Higiena uzupełnień protetycznych Hygiene of prosthetic appliances Agnieszka A. Pawlik |
26 | |
Profilaktyka SOLO – przełom w nowoczesnej stomatologii Ewa Zapała |
30 | |
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA |
||
Adam Pachura |
33 |
|
Przychodzi pacjent do gabinetu... Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska |
34 |
|
Recepcjonistka – dobra czy zła gospodyni gabinetu? Receptionist – good or bad housekeeper in the dental practice? The thing is about the necessity of communication with patients and the practice Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska |
37 |
|
Wojciech Krówczyński |
39 |
|
Ewa Biskupska |
40 |
Ewa Biskupska |
Co słychać na Hożej? |
|
słowa kluczowe: |
W warszawskiej szkole higienistek stomatologicznych, w czerwcu 2007 r. higienistki przystąpiły do zewnętrznego egzaminu z kwalifikacji zawodowych, po raz pierwszy zorganizowanego w nowej formie. Było to ważne doświadczenie dla uczennic, ale też dla nauczycieli i dyrekcji szkoły. |
streszczenie: |
|
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Wojciech Krówczyński |
Jak możesz pomóc? |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Coraz głośniej, zgodnie z projektem ustawy o zawodach medycznych, mówi się o konieczności ukończenia studiów wyższych o specjalności higiena stomatologiczna z tytułem licencjata, lub szkoły policealnej z dyplomem higienistki stomatologicznej. Takie wykształcenie przygotuje absolwentów do pracy w placówkach lecznictwa stomatologicznego w charakterze higienistki zajmującej się profilaktyką stomatologiczną oraz wykonywaniem pod kierunkiem lekarza niektórych zabiegów higieniczno-profilaktycznych. |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Ewa Zapała |
Profilaktyka SOLO – przełom w nowoczesnej stomatologii |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Odpowiednia higiena jamy ustnej ma ogromne znaczenie w profilaktyce próchnicy i chorób przyzębia. Główną przyczyną chorób jamy ustnej powstałych w wyniku niewłaściwej higieny są bakterie. Najbardziej istotnym symptomem jest krwawienie z dziąseł, występujące najczęściej podczas szczotkowania, ale również samoistnie, błędnie interpretowane jako skaleczenie. Długotrwały stan zapalny dziąseł obejmuje z czasem również kość, powodując jej zanik w wyniku postępującej parodontozy, co może doprowadzić do rozchwiania zębów i szybkiej ich utraty. |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska
|
Recepcjonistka – dobra czy zła gospodyni gabinetu? |
|
słowa kluczowe: |
komunikacja z pacjentem, komunikacja ze stomatologiem |
streszczenie: |
Artykuł prezentuje zasady, jakimi powinna kierować się asystentka stomatologa w komunikacji z pacjentem. Wskazuje przykładowe rozwiązania, jakie mogą zostać zastosowane w komunikacji pracownika recepcji z pracownikami gabinetu. |
Receptionist – good or bad housekeeper in the dental practice? The thing is about the necessity of communication with patients and the practice |
|
key words: |
communications with patient, communications with dentist |
summary: |
Article presents rules which should be applied by dental assistant in communications with patient. It shows solutions which can become applied in communication of reception’s worker with workers of consulting-room. |
Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska |
Przychodzi pacjent do gabinetu...
|
|
słowa kluczowe: |
pierwsza wizyta, profesjonalizm personelu |
streszczenie: |
Artykuł wskazuje znaczenie osobistego kontaktu: recepcjonistka – pacjent, jako instrumentu budowania pozytywnej relacji i narzędzia usprawniającego pracę stomatologa. |
Patient comes to the doctor's office... |
|
key words: |
first visit, professionalism of staff |
summary: |
Article shows meaning of personal contact: receptionist - patient, as instrument of building positive report and labour-saving tool work of dentist. |
Adam Pachura |
|
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Z umiejętnością komunikowania się jest tak samo jak z dobrze dobranymi butami. Gdy dokonamy złego wyboru to z pewnością chodzenie nie będzie przyjemnością, a każdy stawiany krok sprawi nam problem z poruszaniem się. Najgorsze jest to, że pozostaną odciski, które długo się goją. Z komunikowaniem się jest podobnie. Brak zrozumienia w zespole doprowadza czasami do przysłowiowych „odcisków”, które z czasem zamiast goić - zaogniają się. A przecież umiejętne komunikowanie się polega na niczym innym jak opanowaniu odpowiedniej strategii, którą z pewnością każdy może sobie przyswoić. Umiejętność skutecznego komunikowania się nie jest „darem bożym” czy „darem natury”, nie dziedziczymy tego w genach, analogicznie musielibyśmy stwierdzić, że brak umiejętności komunikowania się jest niczym innym jak „karą boską”, a przecież tak nie jest. Swoje korzenie ma to w fałszywej strategii, która również musi zostać w pierwszej kolejności wyuczona. |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Agnieszka A.Pawlik |
Arthrodont - nowa profesjonalna pasta na polskim rynku |
|
słowa kluczowe: |
choroby przyzębia, higiena jamy ustnej, pasty do zębów, profilaktyka |
streszczenie: |
Ilość dostępnych na rynku past do zębów dla pacjentów z chorym przyzębiem wciąż wzrasta. Arthrodont to nowy produkt, o szczególnych własnościach bakteriobójczych, przeciwzapalnych i gojących tkanki przyzębia. Niniejsza praca przybliża go, wyjaśnia mechanizm działania i skuteczność regularnego stosowania. |
New professional toothpaste in Poland |
|
key words: |
periodontal diseases, oral hygiene, tooth paste, prophylaxis |
summary: |
The number of toothpastes for patients with the periodontal diseases is still growing up. Arthrodont is a new product with antiseptic, anti inflammatory and healing activity towards gingivitis. The paper presents this toothpaste, mechanism of the action and the results of its regular using. |
Agnieszka A. Pawlik |
|
|
słowa kluczowe: |
grzybica, periimplantitis, stomatopatia protetyczna |
streszczenie: |
Ponieważ liczba osób użytkujących uzupełnienia protetyczne wciąż wzrasta, zwiększa się też ryzyko wywołania przez nie zapalnych zmian chorobowych. Rozwiązaniem problemu okazuje się edukacja pacjentów realizowana w gabinetach przez wykwalifikowane higienistki. Obejmuje ona podstawowe zasady higieny jamy ustnej, higienę protez, profilaktykę periimplantitis, uświadomienie konieczności wizyt kontrolnych. |
Hygiene of prosthetic appliances |
|
key words: |
dental stomatitis, mycoses, periimplantitis |
summary: |
The number of patients using prosthetic appliances increases. So, dental stomatitis are more often and has become a clinical problem. A clinical education is the most important role played by dental hygienists in a dental practice in this case. It includes detailed training, principles of dental hygiene and information about necessity of periodic check visits. |
Kinga Grzech |
Rola higienistki w gabinecie stomatologicznym |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Czy warto zainwestować swój czas i pieniądze w „gabinet higieny”? Wielu lekarzy coraz częściej zadaje sobie to pytanie. Rola higienistki w nowoczesnej praktyce jest niebagatelna, a jej praca staje się coraz częściej niezastąpiona. Praca zespołowa, która angażuje w program leczniczy higienistkę stomatologiczną, zwiększa szanse na efektywną współpracę z pacjentem, jak i lepsze pod względem ekonomicznym wykorzystanie naszego gabinetu. |
The role of hygienist in dental practice |
|
key words: |
|
summary: |
|
J. Einwag, R. Henkel, B. Dohler |
Wpływ środków zapobiegawczych na zdrowie jamy ustnej młodzieży w wieku 14-16 lat |
|
słowa kluczowe: |
badanie porównawcze metodą podwójnej ślepej próby, skuteczność, płeć, pasty do zębów, status społeczny, zakres edukacji dotyczącej higieny jamy ustnej |
streszczenie: |
Badanie kliniczne metodą podwójnej ślepej próby przeprowadzono wśród młodzieży w wieku od 14 do 16 lat w Karlsruhe (Niemcy). Zbadano wpływ płci, statusu społecznego, różnych past do zębów, szczotkowania nadzorowanego (nienadzorowanego), a także dodatkowych wskazówek dotyczących higieny jamy ustnej na powstawanie płytki nazębnej i stopień zapalenia dziąseł. Po sześciu tygodniach (trzech tygodniach szczotkowania nadzorowanego i trzech tygodniach nienadzorowanego) średnia wartość wskaźnika Quigleya i Heina (QHI) zdecydowanie (p < 0,0001) się zmniejszyła: z 33,3 % do 25,0 %. Interesujące jest, że zmianę tę można było zaobserwować już po trzech tygodniach. Z drugiej strony średnia wartość wskaźnika krwawienia z brodawek dziąsłowych (PBI) uległa poprawie, zmniejszając się z wartości 25,0% do 14,6% po trzech tygodniach (p < 0,0001), a ostatecznie do 11,4% po sześciu tygodniach (p < 0,019). Istnieją zdecydowane różnice charakterystyczne dla płci. Wśród nastolatek wartości wyjściowe były zasadniczo lepsze i uległy dalszej poprawie w trakcie badania. Wśród nastolatków zdecydowanie lepsze wartości wskaźnika QHI wystąpiły jedynie w ciągu pierwszych 3 tygodni. Z drugiej strony wartość wskaźnika QHI zmniejszała się wśród nastolatek nawet na etapie szczotkowania nienadzorowanego (p = 0,016). Poprawę PBI zaobserwowano jedynie w ciągu pierwszych 3 tygodni. Istnieją znacznee różnice dotyczące stosowanej pasty do zębów (Blend-a-med Complete Plus; Elmex; Odol med3). W czasie całego badania pasta Blend-a-med Complete Plus przyniosła najlepsze wartości QHI (p = 0,0039) i PBI (p = 0,0256). Nie ustalono wpływu typu szkoły (gimnazjum – szkoła średnia). Nie wykazano również, by dodatkowe wskazówki dotyczące higieny jamy ustnej wpływały pozytywnie na tę poprawę. Także status społeczny i zakres wskazówek higienicznych dotyczących wybranych w tej grupie środków zapobiegawczych miały mniejszy wpływ niż płeć, marka pasty do zębów i szczotkowanie nadzorowane! |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Anna Spyrka |
Wstęp |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Drodzy Czytelnicy, Pozytywne kontakty z pacjentami wymagają od personelu umiejętności efektywnego, ustnego komunikowania się, stąd też sporo miejsca w tym wydaniu poświęcamy kontaktom interpersonalnym występującym w gabinecie stomatologicznym. W pracy „Przychodzi pacjent do gabinetu …” autorka wskazuje na znaczenie osobistego kontaktu: recepcjonistka – pacjent, jako instrumentu budowania pozytywnej relacji i narzędzia usprawniającego pracę stomatologa, z kolei w artykule „Recepcjonistka – dobra czy zła gospodyni gabinetu?” prezentuje zasady, jakimi powinna kierować się asystentka stomatologa w komunikacji z pacjentem, ilustrując je przykładowymi rozwiązaniami, jakie mogą zostać zastosowane w komunikacji pracownika recepcji z pracownikami gabinetu. Ilość dostępnych na rynku past do zębów dla pacjentów z chorym przyzębiem wciąż wzrasta. Arthrodont to nowy produkt, o szczególnych własnościach bakteriobójczych, przeciwzapalnych i gojących tkanki przyzębia. Praca „Arthrodont – nowa profesjonalna pasta na polskim rynku”, przybliża go, wyjaśnia mechanizm działania i skuteczność regularnego stosowania. Każdy ząb powinien być czyszczony pojedynczo, czyli „solo”, a najważniejsze miejsca w jamie ustnej niepodlegające procesom samooczyszczania, w których osadza się najwięcej chorobotwórczych bakterii w jamie ustnej to przestrzenie międzyzębowe – to podstawowe założenia metody SOLO. Więcej o tej nowatorskiej w Polsce metodzie stosowanej w gabinetach stomatologicznych dowiedzą się Państwo z artykułu „Profilaktyka SOLO – przełom w nowoczesnej stomatologii”. Najnowszym osiągnięciem „inżynierii” preparatów dezynfekcyjnych są złożone preparaty myjąco-dezynfekujące zawierające mieszaninę detergentów, enzymów i nowych substancji biobójczych. Stosowanie nowoczesnych preparatów nie tylko chroni przed zakażeniami, ale także ułatwia prowadzenie procedur higienicznych, a personel nie unika stosowania przyjaznych preparatów i nie stara się ograniczać wykonywania procedur, ponieważ praca z nowoczesnymi preparatami jest łatwa i przyjemna – przekonuje autorka pracy „Nowoczesne preparaty myjąco-dezynfekujące dla gabinetów stomatologicznych. Zastosowanie preparatów zawierających trzy enzymy oraz nowe substancje biobójcze”. Życzę miłej lektury. Anna Spyrka Redaktor naczelna |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Barbara Podsadna |
Nowoczesne preparaty myjąco-dezynfekujące dla gabinetów stomatologicznych. Zastosowanie preparatów zawierających trzy enzymy oraz nowe substancje biobójcze |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Gabinet stomatologiczny jest szczególnym gabinetem zabiegowym, którego personel ma bardzo bliski kontakt z pacjentem. Duży przepływ pacjentów i fakt, iż każdy z nich może być potencjalnym źródłem zakażenia wymaga stosowania szczególnych procedur mających zapobiec zakażeniom krzyżowym. |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Maciej Mikołajczyk |
|
|
słowa kluczowe: |
piaskowanie, profilaktyka próchnicy |
streszczenie: |
W pracy opisano najczęstsze problemy występujące w trakcie pracy z wykorzystaniem piaskarki profilaktycznej. Na podstawie piśmiennictwa oraz doświadczeń własnych podano sposoby ich rozwiązania. |
Prophylactic air polishing in the dental practice – facts and myths |
|
key words: |
air polishing, caries prophylaxis |
summary: |
There are the most common problems associated with work with air polishers described in the article and also some measurements for solving those problems according to author’s own experience and literature are presented. |