Rowińska I, Kowalczyk P:
PRACA POGLĄDOWA
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 18; Numer/Number 2 (70), 2023: 72-76
E-ISSN 2392-1854
ISSN 1895-6920

Higiena jamy ustnej - dlaczego, jak i czym?
Oral hygiene - why, how and what?

Ilona Rowińska1,E,F, Paweł Kowalczyk2,E
¹ Medyczno-Społeczny Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Toruniu
2 Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt im. Jana Kielanowskiego Polskiej Akademii Nauk, Jabłonna

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection
Received: 03.05.2023. Accepted: 10.05.2023. Published: 22.05.2023
Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA
Kontakt z autorem: Medyczno-Społeczny Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Toruniu, ul. Św. Jana 1/3, 87-100 Toruń, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Cytowanie: należy cytować pierwotną, elektroniczną wersję artykułu: Rowińska I, Kowalczyk P:: Higiena jamy ustnej - dlaczego, jak i czym; Asyst Hig Stomatol 2023;70:72-76.

STRESZCZENIE
Jama ustna jest specyficznym i zarazem niewielkim obszarem w ciele człowieka, a jednak nauka poświęciła jej całą gałąź medycyny nazywając ją stomatologią. To wyróżnienie podkreśla znaczenie, wagę tego niewielkiego obszaru w organizmie. Zdrowie jamy ustnej rzutuje na zdrowie całego ustroju. Wiemy o tym my, ludzie z branży stomatologicznej, ale nie wie o tym wiele innych osób z poza branży. Odpowiedzialność za rozpowszechnianie informacji o profilaktyce i zdrowiu jamy ustnej scedowano na higienistki stomatologiczne. Edukacja jest jednym z ich zadań zawodowych. Zawód ten został powołany do istnienia w 1900 roku, aby odciążyć lekarza dentystę w jego obowiązkach zawodowych. Edukacja pacjenta wydaje się na pozór prosta, a jednak nie zawsze i nie każdy wie jak efektywnie ją przeprowadzić? Wiele podpowiedzi w tym względzie można znaleźć w dydaktyce nauczania. W wielu dziedzinach teoretyczne podstawy dają większe zrozumienie znaczenia tematu, a wszystko po to, aby efekty nauczania przyniosły oczekiwany skutek. Słowa często powtarzane, takie jak: higiena, edukacja, motywacja rozumiane są bardzo powierzchownie. Znając jednak ich głębsze znaczenie można w edukacji odnieść zdecydowanie większy skutek. Niniejszy artykuł jest wprowadzeniem w świat edukacji i motywacji. Kolejne jego części będą rozwinięciem wyżej zapisanego tytułu.
SŁOWA KLUCZOWE:
edukacja, higiena, jama ustna, motywacja

SUMMARY
The oral cavity is a specific and at the same time a small area in the human body, and yet science has devoted an entire branch of medicine to it, calling it dentistry. This distinction emphasizes the importance of this small area in the body. Oral health affects the health of the entire body. We in the dental industry know this, but many people outside the industry don't. Responsibility for disseminating information about prophylaxis and oral health has been delegated to dental hygienists. Education is one of their professional tasks. This profession was established in 1900 to relieve the dentist in his professional duties. Patient education seems to be simple, but not always and not everyone knows how to carry it out effectively? Many hints in this regard can be found in teaching didactics. In many fields, theoretical foundations give a greater understanding of the meaning of the topic, all so that the learning outcomes bring the expected effect. Frequently repeated words, i.e. hygiene, education, motivation, are understood very superficially. However, knowing their deeper meaning, you can achieve a much greater effect in education. This article is an introduction to the world of education and motivation. The next parts of it will be a development of the above-mentioned title.
KEY WORDS:
education, hygiene, oral cavity, motivation