Kaczmarska D:
PRACA POGLĄDOWA
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 16; Numer/Number 4 (64), 2021: 223-227
E-ISSN 2392-1854
ISSN 1895-6920

Zarządzanie kryzysem w małym z zespole stomatologicznym, istota i skutki sytuacji kryzysowej na kolejne lata
Crisis management in a small dental team, the essence and effffects of a crisis situatition for the next years

Danuta Kaczmarska1,E,F
¹ Polskie Stowarzyszenie Higienistek Dentystycznych
Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection
Received: 08.11.2021. Accepted: 13.11.2021. Published: 08.11.2021
Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA
Kontakt z autorem: e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Cytowanie: należy cytować pierwotną, elektroniczną wersję artykułu: Kaczmarska D: Zarządzanie kryzysem w małym zespole stomatologicznym, istota i skutki sytuacji kryzysowej na kolejne lata; Asyst Hig Stomatol 2021;64:223-227.


STRESZCZENIE
Od czasu prywatyzacji branży w 1999 roku, na różnych spotkaniach, zwłaszcza wśród lekarzy stomatologów, coraz częściej pomijany jest temat zespołu stomatologicznego. A statystycznie rzecz biorąc, zawody tradycyjnie wchodzące w skład zespołu stomatologicznego (asystenci, higienistki, technicy dentystyczni) to obecnie grupa kilkudziesięciu tysięcy profesjonalistów. Aby branża mogła płynnie wyjść z kryzysu, konieczna jest teraz ściślejsza współpraca wszystkich tych zawodów. Sytuację kryzysową i kryzysy wywołane przez Covid-19 można opanować mądrymi i szybkimi „akcjami ratunkowymi właścicieli" lub kierowników mikroorganizacji świadczących usługi stomatologiczne, pozwoli to ograniczyć redukcję świadczeń, uszczerbek na zdrowiu pacjentów i nie uszczupli zespołu osób pracujących razem w organizacji. Ludzie, ich osobowość i zachowanie w sytuacjach nagłych są ważne i należy im poświęcić większą uwagę, co oznacza, że niezbędne jest posiadanie wiedzy, kiedy i jak poszczególni członkowie zespołu stomatologicznego zareagują na zagrożenie. Słabe zarządzanie kryzysowe w małej praktyce lekarskiej (mikro firma zatrudnia do 10 osób) będzie generować problemy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Wyjście z kryzysu może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na dalszą działalność jednostki. Może albo wzmocnić, albo osłabić organizację, jednak odpowiednio zmieniona strategia zawsze pomaga rozwijać się w przyszłości. Wytyczne kierownictwa dotyczące niezbędnych zmian w strategii i kulturze organizacji to obecnie niezbędna wiedza.
SŁOWA KLUCZOWE: działalność w kryzysie, działania prewencyjne, istota kryzysu, sytuacja zawodowa higienistek stomatologicznych, zarządzanie kryzysowe
SUMMARY
Since the industry's privatisation in 1999, the dental team has been an increasingly neglected topic at various meetings, especially among dentists. And statistically speaking, the professions traditionally included in the dental team (assistants, hygienists, dental technicians) now constitute a group of several dozen thousand professionals. In order for the industry to smoothly recover from the crisis, it is now necessary for all these professions to cooperate more closely. Crisis situation and crises caused by Covid-19, can be controlled by wise and quick rescue actions of owners or managers of micro-organizations providing dental services, it will allow to limit reduction of services, health damages to patients and will not deplete the team of people working together in the organization. People, their personalities, and their behaviors in emergency situations are important and need to be given increased attention, which means knowing when and how individual members of the dental team will react to a threat. Poor crisis management in a small medical practice (a micro company employs up to 10 people) will generate problems both inside and outside the organization. Recovery from a crisis can have a positive or negative impact on the entity's continued operations. It can either make the organization stronger or weaker, a properly changed strategy always helps to develop in the future. Management guidance on the necessary changes in the strategy and culture of an organization is essential knowledge nowadays.
KEY WORDS: activities in crisis, preventive actions, essence of crisis, professional situation of dental hygienists, crisis management