Walczuk N et al.:

PRACA ORYGINALNA
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 16; Numer/Number 1 (61), 2021: 5-10
E-ISSN 2392-1854
ISSN 1895-6920

Czy naturalne pasty do zębów mają szansę jako produkty higienizacji jamy ustnej? – badanie ankietowe - część I

Do natural toothpastes have a chance as oral hygiene products? - questitionnaire survey - part I

Natalia Walczuk1,A,B,E,F, Izabela Barczyk1,A,B,E,F, Diana Masłyk1,A,B,E,F, Helena Gronwald2,A,E, Danuta Lietz-Kijak2,A,E
¹ STN przy Zakładzie Propedeutyki, Fizykodiagnostyki i Fizjoterapii Stomatologicznej, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
2 Zakład Propedeutyki, Fizykodiagnostyki i Fizjoterapii Stomatologicznej, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection
Received: 19.02.2021. Accepted: 23.02.2021. Published: 20.02.2021
Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA
Kontakt z autorem: dr n. med. Danuta Lietz-Kijak Samodzielna Pracownia Propedeutyki i Fizykodiagnostyki Stomatologicznej Pomorskiego Uniwersytetu
Medycznego w Szczecinie, ul. Powstańców Wielkopolskich 72, 70-111 Szczecin, tel. +48 91 466 17 14, e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Cytowanie: należy cytować pierwotną, elektroniczną wersję artykułu: Walczuk N et al.: Czy naturalne pasty do zębów mają szansę jako produkty higienizacji jamy ustnej? – badanie ankietowe - część I; Asyst Hig Stomatol 2021,61,5-10.

STRESZCZENIE
Wstęp: Pasty do zębów są powszechnie wybieranym środkiem, stosowanym do higienizacji jamy ustnej. Składniki w nich zawarte mają wpływ na stan ogólny jamy ustnej i wykazują lecznicze działanie, dlatego też na rynku dostępny jest szeroki wachlarz tych produktów. Jednak część użytkowników decyduje się na samodzielne sporządzanie past do zębów. Cel pracy: Celem badania ankietowego jest skontrolowanie częstości wybierania past naturalnych oraz doboru ich składników, jak również przyczyn takiego działania. Materiały i metody: Przeprowadzono ankietę internetową wśród 445 osób z podziałem na płeć, wiek i wykształcenie. Otrzymane wyniki uzupełniono danymi zawartymi w naukowych artykułach, które dostępne są na platformach: PubMed, NCBI, EBSCO. Wyniki: 4,94% użytkowników past do zębów deklaruje stosowanie naturalnych past. Do ich wykonania wykorzystują ogólnodostępne składniki (m.in. cynamon, rumianek, sól, goździki), przy czym najczęściej stosowanymi są soda oczyszczona (18,31%), mięta (18,31%) i olej kokosowy (21,13%). Wnioski: Wyniki sugerują, że część użytkowników past do zębów decyduje się na wybór naturalnych produktów. Motywacją badanych do takiego postępowania jest najczęściej chęć świadomego używania składników, które mogą wpłynąć na ich zdrowie. Postępowanie to jest również wynikiem czynników takich jak: wątpliwości dotyczące pozytywnego działania składników zawartych w pastach, potrzeba świadomej wiedzy na temat pełnego składu, dbałość o środowisko oraz niechęć wspierania wielkich koncernów.
SŁOWA KLUCZOWE: higiena jamy ustnej, naturalne produkty, pasty do zębów

SUMMARY
Introduction: Toothpastes are a commonly chosen agent used for oral cavity hygiene. The ingredients contained in them have an impact on the general condition of the oral cavity and have various effects, that is why there is a wide range of these products available on the market. However, some users decide to prepare their own toothpaste. Aim of the study: The aim of the survey is to check the frequency of choosing natural toothpastes and their ingredients, as well as the reasons for such an action. Material and methods: An Internet survey was conducted among 445 people, divided into gender, age and education. The obtained results were supplemented with data contained in scientific articles available on the platforms: PubMed, NCBI, EBSCO. Results: 4.94% of toothpaste users declare using natural toothpaste. To make them, they use normally available ingredients (including cinnamon, chamomile, salt, cloves), the most commonly used are baking soda (18.31%), mint (18.31%) and coconut oil (21.13%). Conclusions: The results suggest that some toothpaste users choose natural products. The respondents’ motivation to do so is usually the willingness to use consciously ingredients that may affect their health. This procedure is also the result of factors such as doubts as to the positive effect of ingredients contained in toothpastes, the need to be aware of the full composition, care for the environment and reluctance to support large corporations.
KEY WORDS: oral hygiene, natural products, toothpastes