PRACA POGLĄDOWA
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 11; Numer/Number 3 (43)/2016:154-157
E-ISSN 2392-1854    ID ART. 2016/3/154
ISSN 1895-692   
Olek T, Fiszer Z 

Droga do budowy pozytywnych skojarzeń z gabinetem stomatologicznym - wizyta adaptacyjna

Way to build positive associations with the dentist's office - adaptive appointment


Tomasz Olek1,2,A,B,E, Zuzanna Fiszer3, A,B,E,F

1 Studium Doktoranckie, Wydział lekarsko-dentystyczny w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach; kierownik: prof. dr hab. n. med. Bogna Drozdzowska
2 Katedra i Zakład Stomatologii Zachowawczej z Endodoncją, Wydział lekarsko-dentystyczny w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach; kierownik: prof. dr hab. n. med. Marta Tanasiewicz
3 Studentka III roku Stomatologii, Wydział lekarsko-dentystyczny w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection
Received: 11.07.2016. Accepted: 21.07.2016. Published: 20.07.2016
Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA
Kontakt z autorem: Centrum Stomatologii OLMEDICAL, ul. Krynicka 1/3, 42-221 Częstochowa, tel. +48 34 361 16 92, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Cytowanie: należy cytować pierwotną, elektroniczną wersję artykułu: Olek T, Fiszer Z: Droga do budowy pozytywnych skojarzeń z gabinetem stomatologicznym- wizyta adaptacyjna, Asyst Hig Stomatol 2016,43,154-157.

STRESZCZENIE
Podstawą zapoznania młodego człowieka z zasadami dbania o stan zdrowia jamy ustnej i uzębienia jest wizyta adaptacyjna. Wpływa na pozytywne postrzeganie personelu medycznego w oczach dziecka oraz nawiązanie współpracy. Podkreśla ważną rolę rodzica w budowaniu prawidłowych nawyków. Niezbędne jest również odpowiednie przygotowanie personelu medycznego oraz gabinetu. Adekwatne do poziomu rozwojowego dziecka warunki pierwszej wizyty są tak istotne, ponieważ jego psychika bardzo różni się od psychiki dorosłego. W przeciwnym wypadku narażamy młodego pacjenta na lęk dentystyczny – dentofobię.

SŁOWA KLUCZOWE: dentofobia, dziecko, empatia, powiedz-pokaż-zrób, profilaktyka, wizyta adaptacyjna

SUMMARY
Bases to familarize young man with the principles of taking care of oral and dental health is adaptive appointment. It affects the positive perception of the medical staff in the eyes of the child and establish cooperation. It highlights the important role of parents in building the correct habits. It is also necessary to prepare adequate medical personnel and dentist's office. Conditions of the first visit are important and should be equal to psychical development, because it is different from adults. Otherwise, we risk a young patient for dental anxiety - dental fear.

KEY WORDS: dental phobia, child, empathy, tell-show-do, prevention, adaptive appointment