Tom/Volume 9; Numer/Number 4 (36)/2014:198-199
ISSN 1895-692
Kampania społeczna „Lekcja stomatologii” w walce z dentofobią
Aleksandra Adrian
Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection
Received: 16.09.2014 Accepted: 25.09.2014 Published: 20.10.2014
Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA
STRESZCZENIE
46% Polaków odczuwa stres przed wizytą u stomatologa, a 52% przyznaje, że unika chodzenia do dentysty ze względu na lęk. Respondenci wskazują na różne przyczyny jego występowania. Wśród najczęstszych z nich wymieniana jest wizyta, która wiązała się z odczuwaniem bólu (65%). By zmienić obraz wizyt stomatologicznych w oczach Polaków powstała kampania społeczna „Lekcja stomatologii”.
Wśród pozostałych powodów stresu stomatologicznego dominują odpowiedzi związane z osobą lekarza dentysty – obawa przed narzędziami stomatologicznymi (30%), wizyta u szkolnej dentystki (20%), postawa stomatologa (15%), pierwsza wizyta u stomatologa (12%) i długotrwała wizyta stomatologiczna(6%).
Dane z badania opinii przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Lekcja stomatologii” potwierdzają niską świadomość społeczną dotyczącą współczesnej stomatologii.