PRACA POGLĄDOWA
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 9; Numer/Number 3 (35)/2014:157-161
ISSN 1895-6920 ID ART:2014/3/157

Mehr K., Domagała I., Stanilewicz T. 

 

Rola personelu stomatologicznego w promocji zdrowia

The role of dental staff in health promotion

Katarzyna Mehr 1,A,E,F, Ivo Domagała 2,E,F, Tomasz Stanglewicz 3,E,F

1Kierownik Pracowni Rehabilitacji Zaburzeń Czynnościowych Narządu Żucia oraz adiunkt w Klinice Rehabilitacji Narządu Żucia, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu (Kierownik Kliniki Rehabilitacji Narządu Żucia – dr hab. n. med. Paweł Piotrowski)
2Studenckie Koło Naukowe przy Klinice Rehabilitacji Narządu Żucia, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu (Opiekun SKN – dr n. med. Katarzyna Mehr), student Prawa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
3Pracownia Estetyki Twarzy, Katedry Ortodoncji i Ortopedii Szczękowej, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu (Kierownik Pracowni Estetyki Twarzy – dr hab. n. med. Agata Czajka-Jakubowska)

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection

Received:24.05.2014      Accepted: 20.06.2014   Published: 15.07.2014

Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA

STRESZCZENIE

Autorzy na podstawie piśmiennictwa oraz aktów prawnych przedstawiają wybrane aspekty promocji zdrowia w gabinecie stomatologicznym. Rozpoczynają od rysu historycznego, rozwoju promocji zdrowia, zaistniałych zmian w rozumieniu zdrowia i definicji promocji zdrowia. Następnie omówione zostają możliwości i ograniczenia związane z promocją zdrowia w różnych dziedzinach stomatologii. Uwzględniono zakres kompetencji asysty stomatologicznej i higienistki, ich istotną rolę w pracy zespołu stomatologicznego i osiąganiu satysfakcjonujących efektów terapeutycznych.

SŁOWA KLUCZOWE:

asystentka stomatologiczna, higienistka stomatologiczna, promocja zdrowia 

SUMMARY

Basing on literature and legal acts, the authors present some selected aspects of health promotion in the dental office. They begin with the history and development of health promotion only to go on to the changes and definitions of health promotion. They also discuss the responsibilities and limitations associated with public health in various dental domains taking into account the competences and liabilities of medical staff, their important role in team work and in the achievement of satisfactory therapeutic results. 

KEY WORDS:

dental assistant, dental hygienist, health promotion