Spyrka A:
LIST OD REDAKCJI
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 19; Numer/Number 1 (73), 2024: 3
E-ISSN 2392-1854
ISSN 1895-6920

Drodzy Czytelnicy,

Rozpoczynamy kolejną, IX już edycję Testu wiedzy. Serdecznie zapraszam do uczestnictwa. Jest to okazja do samodoskonalenia, które powinno być naszą naturalną potrzebą a nie tylko obowiązkiem, który nakłada asystentkom i higienistkom stomatologicznym Ustawa o niektórych zawodach medycznych.

Tematyka tego wydania w dużej mierze poświęcona jest higienie jamy ustnej. Kontynuujemy cykl Higiena jamy ustnej, jak i czym? W poprzednich częściach wprowadziliśmy w arkana edukacji i motywacji pacjenta, omówiliśmy szczegółowo szczotkowanie i zaprezentowaliśmy akcesoria. Czwarta część poświęcona jest pastom i płynom do płukania ust.

Brak higieny jamy ustnej jest równie niebezpieczny, jak jej nieodpowiednie prowadzenie. Zgubne są złe nawyki i nieświadomość. Lista błędów popełnianych podczas higieny jamy ustnej jest bardzo długa. Dlatego też wnikliwy wywiad z pacjentem i profesjonalny instruktaż są bardzo istotne. Edukacja pacjenta w zakresie prawidłowej higieny jamy ustnej i doboru odpowiednich akcesoriów jest podstawą uniknięcia ubocznych skutków higieny jamy ustnej.

Pracując z pacjentem w starszym wieku należy być świadomym zmian i obciążeń jakie mogą mu towarzyszyć. Należy tez wykazać się empatią i zrozumieniem. O zasadach współpracy i komunikacji przeczytacie w artykule Starszy pacjent w gabinecie dentystycznym.

Jakie zabiegi i leczenie stomatologiczne wymagają współpracy z lekarzem medycyny ogólnej, jak często aktualizować wywiad, jaki wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego mogą mieć przyjmowane przez pacjenta leki? Uwzględnienie w leczeniu stomatologicznym ogólnego stanu zdrowia pacjenta jest niezmiernie istotne. Jak zminimalizować ryzyko, identyfikować i leczyć pacjentów? – opisujemy cztery grupy pacjentów cierpiących na różne choroby.

Rozpoczynamy cykl artykułów Asysta przy zabiegach chirurgicznych. W pierwszej części omawiamy wyzwania, jakie mogą im towarzyszyć, a zwłaszcza kontakt z pacjentem, który często bywa przestraszony, zestresowany, cierpiący, jednym słowem trudny.