Rowińska I:
PRACA POGLĄDOWA
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 20; Numer/Number 1 (77), 2025: 24-31
E-ISSN 2392-1854
ISSN 1895-6920

Edukacja w profifilaktyce stomatologicznej – banał czy wyzwanie?
Educatition in dental prophylaxis – banality or challenge?

Ilona Rowińska1,E,F
¹ Medyczno-Społeczne Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Toruń

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection
Received: 21.01.2025. Accepted: 30.01.2025. Published: 24.02.2025
Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA
Kontakt z autorem: Medyczno-Społeczne Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Toruniu, ul. Św. Jana 1, 87-100 Toruń; e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

CYTOWANIE: należy cytować pierwotną, elektroniczną wersję artykułu: Rowińska I: Edukacja w profilaktyce stomatologicznej – banał czy wyzwanie?; Asyst Hig Stomatol 2025;77:24-31.

STRESZCZENIE
Czy poruszanie tematu edukacji w profilaktyce stomatologicznej jest zasadne w polskiej rzeczywistości, gdy nadal w jamach ustnych Polaków niemal w 100% króluje próchnica i choroby przyzębia? Założenia WHO określały, że wyżej wymienione schorzenia do 2015 r mają być zredukowane do 50%. Minęło kolejne dziesięciolecie, a w naszym kraju problemy w kontekście zdrowia jamy ustnej nie zmniejszyły się.
Edukacja jest podstawowym i bazowym elementem promocji zdrowia, o tym wiemy nie od dzisiaj. Czego oczekuje się od współczesnej edukacji? Jakie zadania stawia się przed edukatorami? – i jakie zadania spełnia profilaktyka stomatologiczna? Czym jest motywacja? - i jak można efektywnie przygotować spotkanie edukacyjne? W niniejszym artykule postaram się odpowiedzieć na powyższe pytania, ale na pytanie postawione w tytule Czytelnicy odpowiedzą sobie sami.
SŁOWA KLUCZOWE:
edukacja, edukator, konspekt, motywacja, promocja zdrowia, próchnica, profilaktyka, zdrowie
SUMMARY
Is it justified to raise the above-mentioned topic in the Polish reality - where caries and periodontal diseases still dominate almost 100% of Poles' oral cavities? WHO assumptions specified that the above-mentioned diseases were to be reduced to 50% by 2015. Another decade has passed, and oral health problems have not decreased in our country.
Education is a fundamental element of health promotion and we have known this for a long time. What is expected from modern education? What tasks are faced by educators? – and what are the tasks of dental prophylaxis? What is motivation? - and how can you effectively prepare an educational meeting? In this article I will try to answer the above questions, but the question posed in the title will be answered by readers themselves.
KEY WORDS:
edukation, educator, synopsis, motivation, health promotion, caries, prevention, health